آیا اپل قصد دارد در رویداد WWDC نام Siri را کنار بگذارد و این سرویس هوش مصنوعی را با برندی جدید معرفی کند؟

MacSpots

اپل در کنفرانس توسعه‌دهندگان WWDC 2025 روز دوشنبه، استراتژی هوش مصنوعی خود را برجسته خواهد کرد، در حالی که طراحی نرم‌افزار جدید «Liquid Glass» نقش ثانویه در اعلامیه‌ها ایفا می‌کند، ادعای تحلیلگر صنعت، مینگ-چی کوو.

گزارش‌های پیش‌زمینه این رویداد نشان می‌دهند که نسخه iOS 26 تغییرات عمده‌ای در طراحی خود خواهد داشت که الهام‌گرفته از سیستم‌عامل visionOS، سیستم‌عامل هدست Vision Pro اپل است. این بازطراحی به عنوان بزرگ‌ترین بروزرسانی iOS از زمان iOS 7 شناخته می‌شود و تمرکز اصلی رویداد بر آن خواهد بود.

مارک گورمن از بلومبرگ حتی پیشنهاد داده است که اپل از طراحی «Liquid Glass» برای منحرف کردن توجه از شکست در عرضه ویژگی‌های وعده‌ داده شده هوش مصنوعی، مانند Siri شخصی‌تر و آگاه به زمینه، استفاده کند. این ویژگی‌ها در کنفرانس توسعه‌دهندگان سال گذشته و ماه‌های بعد تبلیغ شده بودند، اما در آزمایش‌های داخلی به عنوان محصولی بی‌فایده و عملی نشده ظاهر شدند.

با این حال، در یک پست آخرین لحظه در شبکه X، کوو استدلال کرده است که در این رویداد، اپل تلاش خواهد کرد توضیح دهد چگونه ویژگی‌های هوش مصنوعی آینده در دستگاه‌ها کار خواهند کرد، هرچند انتظار نمی‌رود تحولات بزرگ رخ دهد، و حتی جدول زمانی برای عرضه آن‌ها ارائه خواهد شد.

به گفته کوو، تمرکز اپل بر هوش مصنوعی در دستگاه (on-device AI) احتمالاً شامل «بازنام‌گذاری مجدد Apple Intelligence/Siri»، نمایش ادغام هوش مصنوعی در سطح سیستم‌عامل برای بهبود تجربه کاربری، عرضه ابزارهایی برای توسعه‌دهندگان شخص ثالث جهت ادغام هوش مصنوعی در برنامه‌هایشان، و تقویت حفاظت‌های حریم خصوصی خواهد بود.

در نهایت، کوو اعلام کرده است که اپل با سایر ارائه‌دهندگان خدمات هوش مصنوعی، مانند همکاری فعلی با OpenAI برای بهره‌برداری از ChatGPT از طریق Siri، همکاری خواهد کرد. این احتمالاً اشاره‌ای به همکاری گزارش‌شده اپل با گوگل دارد تا Gemini را به عنوان افزونه اختیاری برای Siri توسعه دهد، به طوری که Siri درخواست‌ها را به Gemini منتقل کند تا پاسخ‌های عمیق‌تر و مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه دهد.

پرسش‌های جالبی درباره جایگاه Siri مطرح شده است. یکی از فرضیه‌ها این است که برند Siri دچار خدشه شده است و معرفی یک ربات چت هوشمند جدید با مدل‌های زبانی بزرگ و تحت برند جدید، نشان‌دهنده یک قطع کامل از گذشته باشد. اما اگر اپل قصد داشته باشد Siri را مجدداً برندسازی کند و آن را با یک نام جدید و شخصیت تازه معرفی کند، ممکن است این اقدام به عنوان اعتراف ضمنی به شکست استراتژی اولیه هوش مصنوعی این شرکت تلقی شود.

همچنین، خطر این وجود دارد که Siri در ذهن عمومی با Apple Intelligence در هم تنیده شده است. با توجه به حجم تبلیغات و بازاریابی انجام شده برای Apple Intelligence، یا همان «هوش مصنوعی برای همه»، واکنش به ادعای کوو درباره برندسازی مجدد با کمی تردید همراه است.

اگر اپل قصد دارد Siri را مجدداً برندسازی کند و ربات چت هوشمند جدیدی را که در حال توسعه است، راه‌اندازی کند—که گفته می‌شود در سطح مدل‌های ChatGPT اخیر است—نام و شخصیت جدید برای دستیار مجازی می‌تواند تصویر آن را تجدید کند. اما اپل باید اطمینان حاصل کند که هر محصول جدید به وعده‌های خود عمل می‌کند، وگرنه خطای دیگری ممکن است پیامدهای جدی و مخربی داشته باشد.

در هر صورت، به زودی جزئیات بیشتری درباره برنامه‌های اپل منتشر خواهد شد.

کنفرانس WWDC 2025 اپل روز دوشنبه، ۹ ژوئن، ساعت ۱۰ صبح به وقت پاسیفیک آغاز می‌شود. اپل این رویداد را به صورت زنده در وب‌سایت خود، یوتیوب و اپلیکیشن TV پخش خواهد کرد. اگر امکان تماشای زنده ندارید، در کنار گزارش زنده و پوشش اخبار، در سایت MacRumors نیز به‌روزرسانی‌های لحظه‌ای و توییت‌های زنده درباره رویداد منتشر خواهد شد.

4 بازدید

برچسب ها :

0

دیدگاهتان را بنویسید